Zvládání stresu v období Covidu

01.12.2020

Michaela Karásková na toto téma: 
Ve firmách se velice často na toto téma diskutuje, a proto jsme ho vybraly jako téma k zamyšlení společně s Gráciemi. Současná pandemická situaci ovlivňuje naše chování a je bezesporu náročná. Většina lidí musela udělat spoustu změn ve svém životě, a to ne proto, že chtěla, ale proto, že je k tomu donutila situace. Kolem mě se pohybují lidé, se kterými se zaměstnavatel rozloučil pro nadbytečnost, lidé, kteří museli přestat dělat práci, která je bavila, protože jejich provozovny byly uzavřeny z nařízení vlády, lidé, kterým bylo nařízeno pracovat z domu, lidé, kteří se museli v rodině přizpůsobit on-line výuce svých dětí, lidé, kteří nemohou navštěvovat své rodiče či prarodiče v jejich domovech či domovech pro seniory, lidé, kteří nemohou navštěvovat své příbuzné v nemocnicích i lidé, kteří uvízli v cizině a cesta domů je pro ně v nedohlednu. Asi bych mohla vyjmenovávat další a další situace, kterým jsme byli od března letošního roku vystaveni. Každý z nás by se v nějaké našel.

Věřím však, že hodně z vás přijímá změny, které museli vykonat v rámci pandemie, jako výzvu. Jsem si jista, že většinu změn jste zvládli nebo zvládáte dobře. Stres každopádně patří k našemu životu a dobré je, začít tím, že ho poznáte. To můžete všichni zvládnout, pokud znáte dobře sama sebe. Je to však náročné, věřte mi, poznat sama sebe i mě stále dává stále zabrat.

Zde uvádím pár rad z období Covidu, jak pracovat se stresem:

  • méně sleduji zprávy a vyhodnocuji až výsledek, který se mě týká
  • co sama nemohu ovlivnit, to neřeším
  • co sama mohu ovlivnit, abych byla v dané situaci lépe orientovaná, to řeším ihned
  • organizuji rodinné porady vždy v neděli - co nás celý týden čeká a jak budeme celý týden fungovat (škola, harmonogram práce, úklid, vaření, společné chvíle, procházky atd.) - sdílíme informace
  • hodně telefonuji, méně píšu
  • nebojím se kamery - v práci i doma - kamera je důležitá, nahrazuje sociální kontakt a my můžeme lépe komunikovat
  • hodně spím - současná situace je hodně náročná a je potřeba načerpat na každý den dostatek energie
  • cvičím - vyčistit hlavu sportem, jógou a pravidelnou meditací (nemít v hlavě nic alespoň na pár vteřin denně je neuvěřitelně povznášející)

Stres tu s námi bude, stres přichází a zase odchází. Myslím, že tady s námi zůstane i Covid. Možná také bude přicházet a odcházet. To, že přichází Covid, to poznají naši doktoři. To, že přichází stres, to poznáme jen my sami. Zkuste se v ten okamžik jen zastavit, zavřít oči a poznat ho. To, co máte udělat pro sebe v tu danou chvíli, už budete vědět.

Michaela Karásková - ACC Coach, lektorka, externí HR konzultantka, jednatelka KNO Česko 

 Lenka Bláhová na toto téma:

Když jsme se domlouvaly, my Grácie, na tématu prosince, hodně jsem zvažovala - je to vůbec téma pro personalisty?
Jak mohou personalisté anebo i manažeři pomoci a podpořit ve svých rolích zvládání stresu v tomto období? Jsem přesvědčena, že mohou, a dokonce i je to součást jejich rolí a profesionality. Pravda je, že stres můžeme vnímat nyní daleko intenzivněji, ale jak ho zvládat, když jsme všichni víceméně on-line? Nemůžeme se setkávat ani v zaměstnání. Z mého pohledu a zkušeností je to vše opět o komunikaci. I když bez osobního setkání, lze se sejít on-line i individuálně. Personalisté mohou jednoznačně s manažery komunikovat o motivaci, připravit s nimi např. inspirativní videa.
Jako další možnost se jeví on-line propojení a společně se radit, podporovat a konzultovat, ať již ve skupinách nebo individuálně. Ptejme se svých kolegů, podřízených, v čem potřebují pomoci, co můžeme udělat a najít si čas na řešení stresu.
Další možností, pokud už je stres výrazný a vnímáme, že náš kolega, podřízený potřebuje naši podporu, je podpora odborníka nebo blízkého spolupracovníka. Prostě je vyslechnout, věnovat čas, kontaktovat denně, ale ne vždy na téma práce a povinnosti.
Zažíváme situace pracovní i osobní, na které nejsme úplně připraveni, neočekávali jsme je. Proto řešme stres hned zavčasu pohybem, hezkou hudbou, filmem, videem, vtipem... Podporujme naše kolegy a podřízené.

Hodně štěstí, pevné zdraví a v roce 2021 málo stresu, hodně optimismu a dobré nálady.

Lenka Bláhová, externí HR konzultantka, lektorka, HR Business Partner 

Markéta Kamenářová na toto téma:

V tomto období je nejskloňovanějším tématem Covid a s tím i spojené obavy, jak se vyrovnávat s různými situacemi. V současné době je mnohem těžší plnit si své povinnosti, myslet pozitivně, zvládat strach, přetíženost v práci, ale náročnějším se stává celkový chod domácnosti. Narůstá stres, nervozita, celková únava a člověk snadněji podléhá negativním vlivům. Nepříznivá je často situace na pracovišti, způsobená menším počtem pracovníků, a to z různých důvodů, např. část zaměstnanců se najednou ocitne v karanténě nebo se musí další zaměstnanci starat o děti a na jednotlivce tak připadne více pracovních povinností. Stres a celková frustrace se tak neustále zvyšuje.

Jak tedy nejlépe účinně předcházet stresu?

Snažte se:

  • nejprve si utřídit myšlenky, nepodlehnout chaosu a následně si vždy zorganizovat průběh celého dne
  • respektovat pracovní dobu, v opačném případě ji stále více prodlužujete a pracujete pořád
  • dbát o své psychické i fyzické zdraví
  • pravidelně relaxovat (Každému vyhovuje něco jiného. Můžete zvolit aktivní relaxaci ve formě krátkého cvičení nebo protažení. Jindy můžete zajít do parku nebo na delší procházku po okolí. Někdo uvítá aktivní trénink v přírodě.)
  • něco pěkného si přečíst nebo poslechnout
  • věnovat se více rodině i sobě
  • odpočívat

Toto všechno jsou důležité kroky k snazšímu zvládání náročných situací a dlouhodobé spokojenosti, ale i celkovému zdraví a lepší psychice.

Přeji všem v této těžké době nejen pevné zdraví, ale i méně shonu a více si užívejte předvánoční čas.

 Markéta Kamenářová, personální ředitelka S&T CZ, coach ICF