Firemní kultura

10.10.2017

Firemní kultura - co to vlastně je? Ze zkušenosti: vedení firem může propagovat jakoukoliv formu, ale tvoří ji jak zaměstnanci, tak vedení. Je pikantní, když šéf neumí pozdravit, nepoděkuje za práci, nepochválí, nevyžaduje dobře odvedenou práci, panebože dokonce když zvyšuje hlas, nedej bože když dělá podfuky v domnění, že jeho podřízení to nevidí, nevnímají ..... Zažila jsem, že vedení chtělo změnu FK, firmou proběhla dotazníková akce spokojenosti, anonymní a jednoznačně se ukázalo, že nespokojenost zaměstnanců je s chováním a vedením TOP manažerů .... Světe div se, TOP manažeři tvrdili na základě výstupů z dotazníků, že to tak není, že pohled zaměstnanců není správný a pravdivý .... Hm to je kultura, na místo toho, aby se chytli za nos a začali všichni u sebe - zdravit, děkovat, kontrolovat, slavit i trestat spravedlivě a tak sami dávat příklad ..... A hlavně řešit nedostatky, průšvihy a výtky otevřeně, objektivně... ano pak to začíná i na recepci .... Kolik vedoucích ráno pozdraví ona děvčata i chlapce a popřejí jim hezký den.... To pak i výtka od takového šefa se bere stoprocentně a často i bez křivdy..... A úplně super je, když vedoucí zná "ty v recepci" jménem a ráno při příchodu do firmy je tak osloví.... Co myslíte mám pravdu?

Lenka Bláhová, externí HR konzultantka / lektorka/ HR GURU/ HR bussiness partner


Obecně firemní kulturu vytváří vedení společnosti spolu se zaměstnanci. Ale pravdou je, že každá společnost si utváří svoji vlastní firemní kulturu. Některé společnosti si zakládají více na atraktivitě prostředí, benefitech a formálním oblečení, jiné preferují přátelskou atmosféru v pracovním prostředí, milé a vstřícné vedení i zaměstnance. Zásadní odlišnosti budete vnímat v korporacích a firmách střední nebo menší velikosti.
pozitivní a usměvavá nálada, protože recepční je doopravdy první kontaktní osobou nejen pro nás ale i pro naše zákazníky.
A co očekávat od vedení a ostatních zaměstnanců? Kromě společných cílů, nastavení strategie, vizí a misí, je tu i osobní a lidská stránka. Je báječné, když se setkáváte u generálního ředitele s jeho pozdravem nebo pochvalou, a nebo s poděkováním od svých kolegů na denní bázi. Je velmi obohacující, když se potkáváte s vstřícností a zájmem o druhé. Je velmi inspirativní, když vidíte u ostatních zaměstnanců zájem společně něco vytvářet a posouvat dál a vzájemně si pomáhat. Je velmi milé, když občas na chodbě zaslechnete smích a v hloučku kolegů a kolegyň se dozvíte, jak kdo z nich strávil s rodinou víkend. Je prima, když jdete poblahopřát někomu z kolegů k narozeninám nebo ocenit jeho profesní úspěch. A jak klasik říká: Všechno se vším souvisí." i toto všechno tvoří firemní kulturu. A jak to máte u Vás ve společnosti vy?

Markéta Kamenářová, interní HR manažerka, coach ICF


Máme spoustu kultur a mimo jiné i firemní. Firemní kulturu tvoří všichni, kdo mají podepsanou smlouvu ve firmě. Je to tak? Nikdy jsem nepracovala ve větší firmě, která by měla více než 10 zaměstnanců. Neprošla jsem jako zaměstnanec žádnou korporací. Navštívila jsem stovky firem a každá moje návštěva začala na recepci. Již u vstupu do firmy jsem nasávala firemní kulturu. Ostatně jako každý návštěvník firmy: usměvavá recepční, mluví se mnou, ohlásí mě, vím, kam mám jít, usadí mě do zasedačky, nabídne mi vodu, kafe, jak je vymalováno, co mi sdělují prostory? Velice zajímavé možná až drze smělé je zeptat se recepční: "Jaký je Váš ředitel." Někdy odpoví: "Ale jo, to víte", nebo: "Já ho vlastně moc neznám", nebo "Máme super říďu". Většinou jsou však zaskočení a jen se usmějí. Zajimalo by mě, jak by dopadl průzkum v českých firmách, kdy by měli recepční říct jednou větou, jaký je ředitel společnosti. Mnozí by možná ani nevěděli, kdo to vlastně je. Mnoho firem je korporátních a vedení má kanceláře v jiné zemi, mnoho zaměstnanců svého ředitele ani nikdy neviděla, nezná možná ani jeho jméno. Zaměstnanci by měli znát své šéfy a vědět jejich jména, měli znát v jaké firmě pracují, co firma dělá a jaké jsou její vize a poslání. Ať už je firemní kultura jakákoliv, tvoří ji lidé, kteří by měli znát cestu, tak aby věděli že jim jejich práce dává smysl.

Michaela Karásková - externí HR konzultantka, lektorka, coach ICF