Zaměstnanecké benefity

06.12.2022

Lenka Bláhová na toto téma:
Zdravím vás, naše milé čtenářky a čtenáře, v předvánočním čase. Uvažuji, jak moc se změnil pohled manažerů a vedení firem na benefity pro zaměstnance v této době. A jak vnímají v současnosti benefity ve vašich firmách a společnostech personalisté.

Z mého pohledu, a ze situací v jakých jsme jako společnost byli v minulých dvou letech, vnímám např. home office jako nutný benefit k řešení pracovních činností. Někteří pokračují v této formě doposud a ve skutečnosti tento "benefit" zařadili jako efektivní nástroj řízení a vedení. Díky této změně se změnil způsob práce podřízených i způsob práce manažerů. V dalších firmách home office vlastně přiznávají jako výjimečný benefit pro vybrané skupiny zaměstnanců.

A co platí dál a bude platit určitě do budoucna? Firmy budou preferovat finančně uznatelné benefity, ale co zaměstnanci? Stravování a dovolená jsou považovány za standard. Je zavedená praxe, aby varianty benefitů vycházely z dotazníků spokojenosti zaměstnanců a tím budou cíleně zaměřeny na jejich potřeby. Zaměstnanci projevují zpravidla zájem o ty benefity, které mají finanční přínos, případně jim pomáhají v dobrém životním stylu a v péči o zdraví, případně jak mohou trávit čas mimo pracovní povinnosti. Z mého pohledu je ale benefit i to, jak firma se zaměstnanci komunikuje, jaký je přístup manažerů k zaměstnancům, jak navzájem se k sobě zaměstnanci chovají a jak spolupracují. A to je někdy ten nejžádanější benefit, který rozhoduje o atraktivitě zaměstnavatele a o jeho konkurenceschopnosti. Jasně že všechny další benefity toto podpoří anebo naopak...

Přeji Vám klidný a pohodový předvánoční i vánoční čas a šťastné vykročení do roku 2023. Držme si palce, aby pro nás všechny byl co nejšťastnější.

Lenka Bláhová, externí HR konzultantka, lektorka, HR Business Partner

Michaela Karásková na toto téma:

Setkávám se se zástupci různých firem a společností a v rámci firemních kultur se zástupce HR oddělení snaží stále věnovat velkou pozornost firemním benefitům. Je to určitě důležité téma a zcela jistě je to jeden z faktorů, proč si zaměstnanci vyberou zrovna tu Vaši firmu a proč u Vás chtějí zůstat.

Odměny a motivace však dávno nejsou o velkých sumách a mnohdy lidem, především těm mladým, stačí mnohem méně, než si naše generace myslí. Slýchám velmi často o tvoření firemní kultury, a že benefity s ní musí ladit. S Covidem přišel jednoznačně benefit práce z domova. To si myslím, že vyhrává a myslím si, že postupem času už to nebude benefit ale norma. K zamyšlení by mohlo však být, jak homeoffice můžeme ještě pozdvihnout na vyšší úroveň? Firma, která si může dovolit dát zaměstnanci více svobody  v rozhodování, by mohla vést své manažery k tomu, aby uměli vést své lidi na homeoffice. To je můj námět k zamyšlení. 

Ne všechny firmy však mohou svým zaměstnancům nabídnout tento druh benefitu. Stále musí být prodavači v obchodech, a obsluha v kavárně, a takový popelář by svoji práci z domova určitě nezvládl. Jsme rádi za tento servis. Z těchto firem zaznívají jednoznačně benefity jako je sick-day, volno na čas s dětmi, nebo wellness pobyty na relaxaci těla i mysli. 

Benefitem stále zůstávají i rozvojové kurzy a workshopy. Nicméně se firmy čím dál více zaměřují na to, aby tento benefit byl i přínosem pro firmu a investované prostředky dostávali zpět jako zisk. A to si myslím, že je fér.

Ať už máte Cafeterii, Multisport kartu, vstupenky do divadla nebo slevové akce, je to jednoznačně dobře. Budujte benefity, a pokud nemáte finanční prostředky, začněte něčím malým. Třeba setkáním u společné snídaně, kterou jednou za měsíc zaplatí zaměstnavatel a o to příjemnější to bude pro všechny zaměstnance, když ty koblížky a čokorolky koupí pan jednatel nebo ředitel firmy. 

I já Vám přeji krásné Vánoce a do nového roku jen to dobré.

Michaela Karásková - HR konzultantka, jednatelka KNO Česko, lektorka, ACC coach ICF

Markéta Kamenářová na toto téma:

V prosinci jsme se společně rozhodly věnovat v HR inspiraci benefitům. Hezké téma v tomto předvánočním čase, že? Jaké tedy firmy nabízejí možnosti? Společnosti mohou poskytovat zaměstnanecké výhody dvěma způsoby, a to plošně nebo formou Cafeteria systému. Plošně znamená, že všichni zaměstnanci mají nárok na všechny benefity ve stejné výši a čerpání záleží pouze na nich samotných. Oproti tomu Cafeteria je nastavena na stanovený roční limit, ale umožňuje zaměstnancům volbu čerpání výhod přizpůsobit více svým potřebám a preferencím.

Co patří v dnešní době mezi nejrozšířenější benefity? Výčet je pestrý - flexibilní pracovní doba, nápoje na pracovišti, mobil, notebook, stravenkový paušál, hybridní model docházení na pracoviště, týden dovolené navíc, vzdělávání, příspěvek na doplňkové penzijní spoření, sick days.

Avšak nejžádanějšími benefity stále jsou bonusy nebo různé finanční odměny.

Se kterými dalšími benefity se můžete setkat, ale nejsou již tak časté? Jsou to např. pracovní výročí, vouchery na vitamíny, mimořádná volna nebo psychologická podpora na pracovišti.

A co patří dnes mezi další velmi oblíbené benefity? Firemní akce, zaměstnanecké slevy, auto pro soukromé účely, "multisportka", B- day.

Co však firmy spíše nenabízejí, nebo je to naprostou výjimkou, je nadstandardní zdravotní péče, příspěvek na bydlení, příspěvek na dopravu nebo dorovnání platu do plné výše v případě nemoci.

A jak to máte vy ve vašich firmách? Jaké benefity poskytujete zaměstnancům a co by si zaměstnanci přáli? Zkuste si možná udělat malý zaměstnanecký průzkum ve firmě, jaké jsou jejich preference na benefity? Možná najdete benefit, který ve vaší společnosti ještě nemáte a líbilo by se vám ho zkusit prosadit u vedení a zavést ho pro zaměstnance? Neváhejte a pusťte se do přípravy a zkuste jej nabídnout.

Přeji vám v tom předvánočním období hlavně zdraví, hodně štěstí, pohody a celkově klidný adventní čas a krásné prožití vánoc s těmi nejbližšími.

Markéta Kamenářová, HR ředitelka, HR konzultant, coach ICF

3Grácie - HR inspirace
Všechna práva vyhrazena 2017
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma!