Zaměstnanecké benefity
Lenka Bláhová na toto téma:
Píši tento příspěvek jako personalistka s dlouholetými zkušenostmi. Za celou svoji profesní kariéru velmi vnímám vývoj a posun v personalistice, který sebou přinesla nová generace a 21. století, a to také v případě benefitů. Benefity neboli výhody by měly být nejen pro zaměstnance, ale hlavně a zejména pro zaměstnavatele.
Role personalistů a manažerů všech úrovní je vnímat benefity jako přínos pro zaměstnavatele: co přinesou firmě a v čem firmě pomohou. Benefity by měly pomoci např. usměrnit fluktuaci, zaměstnance motivovat a podpořit jeho loajalitu k firmě, a také posílit konkurenceschopnost. Novodobý benefit nemusí být jen o penězích, ale vždy je to pro zaměstnavatele investice, která by se mu měla vyplatit.
Co je možné považovat za benefit je nutné definovat jednoznačně. Můžeme zjišťovat požadavky přímo u zaměstnanců, a to dotazníky nebo rozhovory, případně sledovat konkurenci. V podstatě se ale oproti minulosti nezměnila jedna věc. Je nutné, aby alespoň jednou ročně firma zaměstnanci připomněla, jaké benefity jsou k dispozici a vyčíslila je i finančně.
Doporučení personalistům: "Ověřte si prosím, jak je na tom Vaše konkurence, připravte vedení společnosti k hodnocení podklad kolik a jaké benefity využívají jejich podřízení a navrhujte, co by pomohlo, aby zaměstnanci byli loajální a aby mohli využívat třeba i netradiční výhody."
Nezapomínejte benefity navrhovat pro všechny věkové kategorie, zaměstnancům svobodným, rodičům malých dětí, i pro ty, kteří pečují o své rodiče. Ptejte se, zjišťujte, ověřujte, analyzujte a vyhodnocujte a spolupracujte s ekonomy.
Na velké rodinné oslavě jsem si jednou udělala osobní průzkum, co je vnímáno jako dobrý benefit. A hádejte, co mi vyšlo? Stravenky, příspěvek na penzijní a životní pojištění a také home office. Lidé z výroby, dělníci či kuchaři by si zase rádi zašli do posilovny, zaplavat, na víkend s přáteli nebo rodinou a také byla zmiňována kultura dle vlastního výběru.
Takže žádná velká revoluce, ale možná by stálo za to nakouknout i za hranice naší republiky, kde jsou populární třeba příspěvky na lékaře, volno na péči o rodiče, příspěvek na dopravu do zaměstnání, atd.
Každopádně, milí zaměstnavatelé, máte nepřeberné možnosti, jaké novodobé benefity zajistit pro Vaše zaměstnance a spočítejte si, zda je tato investice dobrá i pro Vás a v čem Vám pomůže. Přeji hodně zdaru!
Lenka Bláhová, externí HR konzultantka, lektorka, HR Business Partner
Michaela Karásková na toto téma:
Z témat firemních benefitů nejsem nikdy moc nadšená. Můj názor je, že je to berlička k tomu, aby se umlčel nespokojený zaměstnanec, případně aby se motivoval k lepšímu výkonu - rychle a bez řečí. Možná přirovnám můj pohled k rodiči a dítěti. Zcela jistě všichni známe tuto situaci: "Chceme, aby náš potomek např. v 7 letech začal plnit nějaké domácí povinnosti. Třeba vynášet koš." První co nás napadne: musím mu za to něco dát, musím ho motivovat, aby chtěl. S přibývajícím věkem potřebujeme, aby umyl nádobí, vyklidil myčku, vyluxoval, uklidil si sám pokojíček, atd. Věřte mi, že i Vaše dítě, pokud ho vedete touto formou, bude za každou aktivitu navíc vyžadovat další "motivaci". A stejně to vidím s benefity. Dejte zaměstnanci stravenky, home office, Mutlisport kartu, sick days, podporujte je ve sportu, ve zdraví, aby více pili kávu, učili se jazyky, cestovali.
Jen pozor na veliké riziko toho, abychom nemuseli jednoho říct, stejně jako rodič svému dítěti: A dost!
Určitě nechci napadat celý systém benefitů. Zcela jistě je to užitečný nástroj, jak motivovat zaměstnance, aby "začali vynášet koš". Souhlasím každopádně s Lenkou Bláhovou. Firma by měla mít jasno co daný benefit firmě přináší. Mým názorem je, že benefit by neměl být pro všechny samozřejmostí. V této "rozmazlené" době učíme zaměstnance ještě větší rozmazlenosti. A přitom může přijít doba, kdy peníze dojdou. Možná někteří z nás na takovou dobu čekají.
Za mě je jednoznačný benefit skvělý šéf, který umí se svým zaměstnancem hovořit. Má na něj čas a dokáže mu být oporou i motivací. Možná pak on sám vymyslí pro svého podřízeného kolegu benefit, který mu udělá radost. A nemusí to být benefit na seznamu benefitů, které prezentuje HR každý rok. Může to být maličkost: že se na něj každé ráno usměje, že ho pochválí, že mu poděkuje, že tam pro něj je a že ho vede k samostatnosti. Je to jako s dětmi, že?
Michaela Karásková - externí HR konzultantka, jednatelka KNO Česko, lektorka, coach ICF
Markéta Kamenářová na toto téma:
V dnešní době, kdy je velice nízká míra nezaměstnanosti, je pro mladé lidi, kteří chtějí vstoupit do pracovního poměru, rozmanitost benefitů, vedle výše mzdy, dalším z hlavních kritérií při rozhodování a výběru zaměstnání. Pestrost benefitů tak dělá nabídku pro ně zajímavější a tím i lukrativnější. Pokud chceme držet tempo a být konkurenceschopní s ostatními zaměstnavateli a nejen získat, ale zároveň motivovat a udržet si spolehlivé zaměstnance, je důležité si též uvědomit, že pro zaměstnance jsou v dnešní době důležité i odlišné benefity než před několika lety.
Co nám personalistům nebo zaměstnavateli pomáhá, abychom zjistili, po čem zaměstnanci touží nad rámec standardních benefitů (dovolená, stravenky, penzijní připojištění, vzdělávání, sportovní vyžití atd.)? Je to určitě forma anket nebo dotazníků. V naší společnosti se snažíme takový drobný průzkum provádět jednou ročně a někdy jsme sami překvapeni některými novinkami, nápady, které přicházejí od zaměstnanců. Jeden příklad za všechny: většina firem má ve své nabídce všem již známý sick day, ale některé firmy již nabízejí i tzv. B-day (narozeninový den). Pěkná novinka, že? U nás je tento benefit zatím v návrhu, tak uvidíme, zda ho jako HR tým prosadíme. I vy můžete tuto formu benefitu zvážit.
Oblíbenosti se nyní hlavně těší "trendy" populární benefity a to např. home office nebo možnost mít ve firmě stravování po celý den v občerstvovacím baru (snídaně, oběd, svačina), firma tak přispívá ke zdravému životnímu stylu zaměstnanců. Zmínku si zaslouží i jeden z velice úspěšných moderních a zároveň ucelených modelů poskytování zaměstnaneckých benefitů tzv. Cafeteria systém.
Jak vidíte, možností i novinek je opravdu mnoho, a pokud chcete mít spokojené, motivované a loajální zaměstnance, věnujte i vy, personalisté, oblasti poskytování zaměstnaneckých benefitů zvýšenou pozornost, sledujte nové trendy a snažte se reagovat na momentální poptávku po benefitech u zaměstnanců a hlavně předkládejte návrhy vašemu managementu. Přeji vám úspěšné prosazování atraktivních benefitů u vedení společnosti a ty nejspokojenější zaměstnance. Ať se vám daří!
Markéta Kamenářová, personální ředitelka S&T CZ, coach ICF