Podpora zaměstnanců v době Covidu-19

05.10.2020

Lenka Bláhová na toto téma: 
Podpora zaměstnanců v době Covid-19? Můžeme si představit různé možnosti - v oblastech motivace, benefitů, ochrany zdraví, pracovních pomůcek a třeba i změny ve vzdělávání, v řízení a vedení lidí. Pro nás všechny to ale z mého pohledu znamená změnu, a s tím ruku v ruce i rozvoj. I v malých firmách řeší práci z domova, společnosti a firmy velké i malé nakupují ochranné prostředky, vitamíny. V některých společnostech nabízejí vitamíny formou ovoce, dodávkou jídel přímo od výrobců, a to včetně třeba veganské stravy. Firmy a společnosti přehodnocují nabídku vlastních kaváren. A co vzdělávání? Všimla jsem si, že firmy, které jsou orientované na obchod, organizují školení pro obchodníky - jak nabízet a uzavírat obchody formou videokonferencí, přes Skype, jak zaujmout v tomto prostředí zákazníky, na co si dát pozor, co nezapomenout. Firmy vedou zaměstnance k tomu, aby se při směnném provozu nepotkávali a aby omezili pobyt v kancelářích. Podporují zaměstnance v dodržování hygienických pravidel, a to jak nákupem ochranných pomůcek, tak jejich zabezpečením na pracovištích.

Manažeři řídí, vedou, zadávají úkoly týmům např. prostřednictvím videí. Získávají zpětnou vazbu a hodnotí novou formou komunikace. Ještě v roce 2019 nepředstavitelné situace a dnes? Změna je příležitostí k novým procesům, k novým postupům, k jiným standardům. Co je ale stále velmi důležité je komunikace, předávání informací, získávání zpětné vazby a také nezapomínat nejen na řadové zaměstnance, ale také na manažery. Jsou to pro ně také nové postupy, procesy, řešení a nový způsob vedení. I na ně by měly firmy a společnosti zaměřit svůj rozvoj, vzdělávací postupy a podporu k inovacím.

Je to nová cesta a nové příležitosti. Tak hodně zdraví, zvládneme to!

Lenka Bláhová, externí HR konzultantka, lektorka, HR Business Partner 

Michaela Karásková na toto téma: 
V poslední době se setkávám s personalisty či tréninkovými specialisty z různých firem, ať už osobně nebo telefonicky, a často řešíme témata spojená s podporou zaměstnanců v této "Covid" době.

Většina ředitelů, jednatelů nebo majitelů společností sáhla po úsporných řešeních. "Momentálně až do odvolání jsou veškeré zbytečné výdaje zastaveny", to slýchávám nejčastěji. V pátek jsem přemýšlela nad tím, zda se vůbec někdy management zabývá tím, co touto informací sděluje svým zaměstnancům. Co myslíte? Na mě by to působilo takto: " Tak a teď to začne, firma bude vyhazovat, budou chtít šetřit i na nás" nebo "Co jsou vlastně zbytečné výdaje? Na čem vlastně máme šetřit?" Konkrétní informace a kroky jsou často nechávány na liniových manažerech, kteří si s komunikací se svými lidmi často neumí poradit.

Každopádně se úspora týká i externí spolupráce, a tak často sahá HR k interním nápadům. HR má nyní náročnou pozici. Často oznamuje zaměstnancům nepříjemné informace: nebudou benefity, budeme propouštět. Na druhou stranu se od HR očekává, aby komunikovali pozitivně, aby to zaměstnance nevylekalo.

Doporučuji klientům, aby vymýšleli náhradu za zrušené benefity. Ještě stále lze vymýšlet aktivity, které nemusí být nutně nákladné. Udržet pozitivní náladu ve firmě i v tomto těžkém období je velice důležité. Snažte se podporovat setkávání, i kdyby bylo jen on-line. Podporujte neformální rozhovory se zaměstnanci, abyste zjistili jejich rozpoložení. Ne vždy jim můžete pomoct najít řešení, někdy i popovídání je velká podpora.

Vycházejte z firemní kultury společnosti, kterou Vy znáte nejlépe, až budete vymýšlet náhradu benefitů. Nabízejte podporu zaměstnancům při jejich starostech. A podporujte liniové manažery. Pokud Vám tato doba neumožnuje osobní komunikaci, využijte tu on-line. Virtuální prostředí není ideální, ale je. Tréninky, koučování, porady i "one-to-one" setkání lze přes tento kanál dočasně nahradit.

Michaela Karásková - HR konzultantka, jednatelka KNO Česko, lektorka, ACC coach ICF 

Markéta Kamenářová na toto téma: 

K dnešnímu tématu si dovolím zmínit jen krátkou rekapitulaci, s čím se firmy musely vypořádat od počátku koronavirové krize až doposud, a zároveň přidat několik pozitivních doporučení. Již v počátku první vlny Covidu-19 museli někteří zaměstnavatelé přistoupit k různým omezujícím opatřením, jejíchž cílem byly nemalé úspory nákladů. K významným redukcím došlo nejen v oblasti finančních bonusů, někde i fixních mezd, ale i nefinančních benefitů.

Omezení se týkala zejména vzdělávání a možnosti výuky cizích jazyků, dále například zastavení sportovních benefitů či využívání oblíbených karet Multisport, někde bylo pozastaveno i penzijní připojištění. Některé firmy byly nuceny zrušit svým zaměstnancům stravenky. Další úspory se projevily postupným rušením akcí pro zaměstnance a různých teambuildingů.

Většina společností se však snaží zmírnit dopady těchto opatření příslibem zaměstnancům, že tato opatření jsou momentálně nezbytná, ale zároveň jsou dočasná.

Co se však zásadně změnilo a stává se tak z benefitu nový standard je home office a zaměstnavatelé zjišťují, že produktivita práce neklesá, dokonce je tomu často někde naopak a od zaměstnanců přicházejí i pozitivní ohlasy.

Obecně zaměstnanci vzniklou situaci, tedy již druhou vlnu Covid-19, chápou a snaží se k přijatým změnám přistupovat po celou dobu rozumně, ale nejsou výjimkou jejich různé obavy z budoucnosti.

A to je okamžik, kdy je potřeba posílit kolegy pozitivní mentalitou, jak od vedení společnosti, tak personalistů a manažerů. Proto přicházejme s novými nápady a myšlenkami, udržujme stále otevřenou komunikaci k zaměstnancům, podporujme firemní kulturu společnosti, přizpůsobujme zároveň styl vedení v nově vzniklé situaci, podporujme též uznání za dobrou práci. Zaměstnanci se pak cítí více motivováni a oceněni za své výkony, a proto jim zůstaňme stále oporou. Věřte, že v této nelehké době celkovou podporu velice ocení jednotlivci, ale i celé týmy, lépe se jim překonávají nesnáze a jsou celkově úspěšnější.

Všem proto přeji pozitivní mysl, a hlavně pevné zdraví!

Mějte krásné podzimní dny.

Markéta Kamenářová, personální ředitelka S&T CZ, coach ICF