Nábor zaměstnanců

06.04.2018

Lenka Bláhová na toto téma:
          Pravidlo náboru je: "Personální organizuje a manažeři vybírají", ovšem pokud je z čeho. V praxi jsem vyzkoušela s kolegy manažery nábory různými způsoby. Přes média: tisk, rádio, místní televizi, dokonce místní rozhlas v obci. A samozřejmě všechny obvyklé kanály - letáčky, tisk v místním zpravodaji a velmi oblíbený JOBS.cz. Nejlepší zkušenost s kvalitou náboru je ale doporučení kolegů, zájem firmy udělat dny otevřených dveří, požádat zaměstnance, aby oslovili  přátele, rodinu a přišli k nim pracovat. Vždyť vědí, jaké to je tady prima. Asi je to utopie, že? I když znám v republice několik desítek menších firem, které náborují přes své zaměstnance, lákají svojí kulturou, svým přístupem a nábor za ně vlastně dělají všichni zaměstnanci. A co personální? Je jen přes papíry? Zažili jste nábor, kdy vám personalisté hodně pomohli? Roztřídili CV, udělali předvýběr, byli s vámi u pohovorů a pak vás upozornili na kritické situace?  

Lenka Bláhová, externí HR konzultantka, lektorka, HR Business Partner 

Michaela Karásková na toto téma:
          Co ještě, ještě udělat, aby k nám chtěli jít pracovat? Dnes velice diskutované téma v HR. Často slýchám: "Nejsou lidi. Lidi nechtějí pracovat." Poslední dobou mi připadá, že spíše zaměstnanci si diktují podmínky a zaměstnavatel je přetváří, aby jim vyhověl. Nedávno jsem si vzpomněla na film "Já to tedy beru, šéfe". Úsměvná komedie z roku 1977, kde jsou využívány různé náborové taktiky přiměřené té době. Dnes máme personální agentury či headhuntery, kteří nám slibují, že nám najdou toho pravého zaměstnance. Doporučuji vybírat ověřené agentury s dobrou pověstí, které využívají dobré diagnostické nástroje a mají stabilní tým konzultantů. Pokud chceme finanční prostředky za zprostředkovatelské služby ušetřit, pak je potřeba vložit spoustu energie do tvorby inzerátu, vhodném umístění na internetu, propagaci (LinkedIn, Facebook, Twitter). Přemýšlet o tom, co chci kandidátovi vlastně říct? Jak ho oslovit? Co vlastně od něj chci a jak ho nalákám, aby aspoň přišel? Jsou různé přístupy. Nedávno jsem viděla na LinkedIn inzerát: Hledáme "Lucky" Brand Managera! "Hands-on" přístup k práci více jak vítaný! Co si o tom myslíte? Pokud tomu rozumíte, pak jste ta pravá osoba, která by v této firmě byla šťastná :-) Pokud ne, hledejte dál.

Hledejte své zaměstnance pečlivě, někdy je dobré si na toho správného počkat. Dle mého názoru je však nejpodstatnější, aby s ním byl spokojený manažer, jeho přímý nadřízený. Vždyť to bude člověk do jeho týmu :-)  

Michaela Karásková - externí HR konzultantka, jednatelka KNO Česko, lektorka, coach ICF 

Markéta Kamenářová na toto téma:
          Nábor neboli recruitment je slovo skloňované v současné době snad ve všech pádech. Neustále slyšíme od manažerů: "Je spousta projektů a my na to nemáme kapacity. Potřebujeme posílit/ rozšířit naše týmy."

Jak to celé náborové martyrium probíhá u nás? Co nebo kdo nám nejvíce pomáhá? HR tým obratem reaguje na požadavky jednotlivých manažerů. Ale co je pak nejdůležitější? V klidu si sednout s manažerem, důkladně promyslet a co možná nejpřesněji vydefinovat zadání k poptávané pozici. Tato část přípravy je opravdu zásadní. Nevěřili byste, kolik Vám (personalistovi a manažerovi) přesnost v zadání poptávané pozice ušetří času a tím i neabsolvování pohovorů s nevyhovujícími kandidáty.

Co následuje? Vypsání neboli vyvěšení pozice. Využíváme nejen všem dobře známý Jobs.cz, jsme také velmi aktivní na sociálních sítích (LinkedIn, Facebook), dlouhodobě spolupracujeme s osvědčenými personálními agenturami, vypisujeme odměny za doporučení kandidáta a též spolupracujeme se středními a vysokými školami. HR se podílí na předvýběru CV, zve kandidáty na pohovory s manažery a personalistou do jednotlivých kol výběrového řízení. Každý zúčastněný, na straně zaměstnavatele tj. manažer, personalista, technický manažer, ředitelé, má tzv. poradní hlas.

Díky využití všech těchto kombinací se nám daří obsazovat i velice specializované pozice.

Největší poptávka je po specialistech nebo seniorních odbornících ve svém oboru. Kandidáty si vybíráme do našich týmů na dlouhodobou spolupráci, proto se snažíme věnovat výběru kandidáta velkou pozornost. Je pro nás velmi důležité, aby byli všichni v týmu i s manažerem tzv. na jedné vlně .  

Markéta Kamenářová, personální ředitelka S&T CZ, coach ICF